Lærervejledning
Fag | Klassetrin |
Intro til orienteringskortet | Alle |
Læringsaspekt |
Kortlære |
Signaturer |
Verdenshjørner |
Elevmaterialer | Lærermaterialer |
Kort med poster Opgaveark Blyant | Lærerkort med postkoder |
Aktivitetens forløb |
Samtale om orienteringskort, signaturforklaring og Nord |
Dette foregår bedst udenfor, hvor man kan vise signaturernes og farvernes betydning |
Herefter finder eleverne posterne, noterer koderne og kommer "hjem" til kontrol. |
Variation |
Afhængig af tid til rådighed, kan man vælge at lade eleverne løbe én og én som på en ”rigtig” orienteringsbane. |
Efterbehandling |
De indsamlede bogstaver kan bruges til at danne ord. |
De indsamlede tal kan bruges til at "lave regnestykker", f.eks.ved at 2 elever laver hver deres opgaver, som de udveksler og løser |
Eleverne kan tegne den rute, de løb fra post til post og udregne, hvor langt de løb. Kan kombineres med omregning a la "hvad nu, hvis kortets målestok havde været 1:2.500, hvor langt løb du så?" |
Download (klik relevant knap) |