Lærervejledning
Fag | Klassetrin |
Dansk | Udskoling |
Læringsaspekt |
Eleven kan eksperimentere med rim, bogstavlyde, ord og sætningsdannelse. Eleven kan stave til lydrette (fx ti, bil og kano) og almindelige ikke-lydrette ord (fx siger, døren) |
Elevmaterialer | Lærermaterialer |
Papir og blyant | Orienteringskort med poster (kontrolkort) og postkoder |
Aktivitetens forløb |
Eleverne skal finde fx mellem 4 og 8 forskellige bogstaver på o-løbsbrikkerne i skolegården, alt efter deres niveau. Når eleverne har fundet en brik skriver de ned, hvilket bogstav de har fundet. Når de har fundet det aftalte antal bogstaver løber de ind i klassen igen og skal enten eller både/og finde ud af: 1.Skrive/tegne ord der starter med de bogstaver de har fundet. 2.Danne så mange ord som muligt ud af de fundne bogstaver. |
Variation |
Eleverne kan løbe alene eller i par. Antallet af bogstaver der skal findes kan varieres efter niveau.
Eleverne kan efterfølgende bytte bogstaver med sidemanden/sidegruppen og danne nye ord. |
Download (klik relevant knap) |